chinska kultura biznesu

„Chińska kultura biznesu”. Kilka słów o kolejnej publikacji Instytutu Konfucjusza

„Kultura ma znaczący wpływ na zachowania biznesowe. Z drugiej strony, etyka biznesu odzwierciedla moralność społeczną i jest ważną częścią kultury. W chwili obecnej można zaobserwować zmiany, jakie następują w systemie etycznym Chin – dotychczas opartym na tradycyjnych fundamentach, które przez dekady stanowiły nośnik uniwersalnych wartości, dziś przechodzącym transformację”. O czym jeszcze przeczytacie w publikacji „Chińska kultura biznesu”? 

– Znajomość kultury jest kluczem do biznesu w Chinach – podkreśla prof. Maria Bernat, współautorka „Chińskiej kultury biznesu” oraz dyrektor Centrum Współpracy Polska-Chiny Instytutu Konfucjusza w Opolu.
– Ta publikacja to solidna dawka wiedzy zwłaszcza dla polskich biznesmenów, którzy chcą współpracować z Chinami, ale także dla urzędników, którzy coraz częściej mają kontakt z chińskimi przedstawicielami – dodaje prof. Maria Bernat, która zauważa, że jednym z najczęstszych błędów, jakie polscy biznesmeni popełniają w kontakcie z biznesem Państwa Środka, jest tzw. myślenie krótkookresowe, indywidualistyczne.
– Chińczycy myślą długookresowo, są kolektywni, są w stanie zrobić plany biznesowe na kilkadziesiąt lat. Polacy zazwyczaj robią plany roczne, dwuletnie. Warto podkreślić, że Chińczycy są bardzo kontekstualni. Każdy ruch, każde zdanie ma dla nich znaczenie – zwraca uwagę prof. Maria Bernat.

– Warto o tym pamiętać chociażby przy przygotowaniu podarunków służbowych. Takie podarunki jak parasole, zegarki to są przedmioty, których absolutnie nie należy wręczyć Chińczykom. To jest duży błąd, który czasami może wzbudzić lekki uśmiech, ale czasem ktoś może się obrazić, czego chcielibyśmy uniknąć, zwłaszcza w rozmowach biznesowych. Pamiętam, jak kiedyś zamówiliśmy dla chińskich partnerów pudełka z piernikami toruńskimi oraz płytą CD z muzyką Fryderyka Chopina. Pudełka miały być w kolorze czerwonym, ze złotymi elementami. W trakcie realizacji zamówienia doszło do pomyłki, pudełka miały kolor zielony, który w Chinach ma negatywne znaczenie – wyjaśnia prof. Maria Bernat.

„Chińska kultura biznesu” traktuje także o sukcesie chińskiej gospodarki ostatnich czterdziestu lat. O tym, że zawarta w niej wiedza jest potrzebna, świadczy m.in. fakt, że rok 2020 był rekordowy jeśli chodzi o inwestycje chińskie w Polsce, które przekroczyły miliard dolarów oraz to, że w rekordowym tempie egzemplarze „Chińskiej kultura biznesu” rozeszły się podczas organizowanej we Wrocławiu konferencji i forum gospodarczego “Dolny Śląsk-Polska-Azja. Wczoraj. Dziś. Jutro”.

„Chińska kultura biznesu” autorstwa Marii Bernat, Heifeng Huanga i Katarzyny Mazur – Włodarczyk to kolejna pozycja sygnowana logiem Instytutu Konfucjusza. Wcześniejsze to m.in. „Uwarunkowania działalności inwestycyjnej przedsiębiorstw w Chinach” oraz „Chinese Economy as a Challenage to Polish Enterprise” autorstwa Marii Bernat oraz publikacja opracowana wspólnie z Leszkiem Karczewskim pt. „Chiny i azjatyckie tygrysy, filozofia i etyka gospodarowania”.

 

Comments are closed.